Valentum lanserar tjänst för bolag med likviditetsproblem
Idag har många fina och välskötta entreprenörsbolag det otroligt tufft med likviditeten. De kämpar för sin överlevnad på grund av […]
Läs mer
Om du ska sälja ditt företag kanske prislappen är det viktigaste, men när du letar efter en långsiktig partner spelar även andra saker in. Erfarenhet, bransch- och marknadsförståelse och gemensamma ambitioner för framtiden ska alla läggas i vågskålen. Kenneth Bengtsson och Pär Arvidsson fann alla delar i sydafrikanska Nashua.
Svenska Prodoc levererar utrustning och tjänster för dokumenthantering, såsom multifuktionsskrivare och kombinerade kopiatorer. Företaget är generalagent för Nashuatec, som i sin tur ägas av Ricoh. Men på den mogna svenska marknaden räcker det inte att bara sälja skrivare – det är bara början på åtagandet.
”Vi har tre ben att stå på. Vi levererar till återförsäljare runt om i Sverige, vi levererar direkt till slutkunder och vi hanterar också hela printtjänsten åt många svenska företag. Det innebär att vi skapar anpassade lösningar och tar ansvar för att företagens hela dokumenthantering fungerar perfekt”, berättar Kenneth Bengtsson som tillsammans med Pär Arvidsson är en av Prodocs svenska ägare.
”Under tre år så växte vi, investerade pengar och gjorde förvärv. Dessutom hade vi köpt bolaget med lånade pengar och då ställs man inför ett val. Antingen konsoliderar man eller så tar man in pengar externt. Vi valde tillväxt och att ta in en partner som kunde tillföra kompetens och erfarenhet.”
Pär och Kenneth tog kontakt med flera experter inom företagstransaktioner och valet föll på Valentum.
”De hade kunskap om vår bransch, vilket är jätteviktigt, och dessutom var de hungriga. Att välja rätt byrå för en så viktig uppgift är alltid lite av en chansning, men det visade sig så klart att vi gjorde helt rätt”, säger Kenneth Bengtsson.
För Prodoc, som vuxit exponentiellt på kort tid, var en av de största utmaningarna att paketera företaget – att på ett bra sätt kunna presentera verksamheter, siffror, prognoser, processer och mycket mer. Och här, säger Kenneth, gjorde Valentum ett fantastiskt jobb.
”Med ett 120-procentigt engagemang lyckades Valentum få ner hela vår verksamhet på papper, och vi är otroligt nöjda med jobbet de gjorde. I tre år hade vi sprungit rakt fram och att paketera Prodoc till ett förståeligt koncept var inte lätt. Det var ett svårt och komplicerat projekt även i Valentums värld, men de lät verkligen ingenting falla mellan stolarna” , kommenterar Kenneth Bengtsson.
Den paketeringen fick också mycket beröm av företaget som till slut blev Prodocs nya huvudägare – det sydafrikanska företaget Nashua. Nashua har den sydafrikanska generalagenturen på Nashuatecs produkter och är en del av Reunert-koncernen, ett av Sydafrikas största företagskonglomerat.
Vi använder cookies för att kunna erbjuda bästa möjliga upplevelse. Genom att använda webbplatsen godkänner du att vi hanterar cookies.