Lyko går samman med konkurrenten Bellbox
På bara ett par år växte en frisörsalong i Vansbro till en av Sveriges största e-butiker för hårvårds- och skönhetsprodukter. Nu har familjeföretaget Lyko tagit nästa steg och gått ihop med tidigare konkurrenten Bellbox. Valentum Partners har agerat rådgivare till ägarna av Lyko vid sammanslagningen med Bellbox. Genom sammanslagningen skapas en ledande multi-channel retailer med cirka sek 500 miljoner i omsättning.
”Lyko och Bellbox har individuellt varit pionjärer och ledare inom den svenska hårvårds- och skönhetsbranschen. Tillsammans skapas nu en fantastisk möjlighet att förbättra vårt kunderbjudande ytterligare, både i fysisk butik och online”, säger Rickard Lyko, VD för Lyko.
”Samgåendet möjliggör en spännande och helintegrerad konsumentupplevelse, där vi nu har möjlighet att tillhandahålla kundservice i världsklass, oavsett inköpskanal. Vårt arbete intensifieras nu för att vidareutveckla erbjudandet till såväl kunder och personal som samarbetspartners”, berättar Håkan Håkansson, VD för Bellbox.
”Jag är mycket nöjd med mitt val att anlita Valentum som rådgivare, de har arbetat hårt och dedikerat genom hela processen och dessutom har vi fungerat mycket bra tillsammans på ett personligt plan vilket är oerhört viktigt då tempot stundvis varit mycket högt”, säger Rickard Lyko, VD för Lyko.
”Det har varit med stor entusiasm som vi på Valentum har arbetat tillsammans med Rickard Lyko i denna transaktion. I en värld där konsumenten genomför köp både från datorer, mobiler och i butiker blir vikten att möta kunden i alla säljkanaler allt mer betydande. Sammanslagningen mellan Lyko och Bellbox kommer att medföra stora fördelar för bolagens kunder och vi ser med stort intresse fram emot att följa utveckling i det nya gemensamma bolaget”, säger Joakim Tengzelius, Partner på Valentum.