Varför ska du sälja ditt företag till en strategisk köpare?

Funderar du på att sälja ditt företag och fasa ut dig själv helt ur verksamheten? Du kanske känner dig klar och vill gå vidare i livet, slippa framtida risker och maxa ut det värde du byggt upp? I så fall kan en strategisk köpare – som i regel förvärvar 100 procent av bolaget de köper – vara något för dig. Men kom ihåg att det sällan går att lämna verksamheten i en handvändning.

Eftersom en strategisk köpare kan branschen ditt företag är verksam inom kan de på sikt klara sig utan dig, men du måste vara medveten om att det kan ta lite tid.

“Du har sannolikt en stor roll som kulturbärare, sitter på viktiga kundrelationer och har kanske haft en operativ roll. Räkna med att de kommer behöva dig under en övergångsperiod, säger Gustaf Plyhm, rådgivare på Valentum.”

Hur lång den perioden är varierar. Har du som ägare inte haft en operativ roll i bolaget kan den vara väldigt kort, men annars får du räkna med ett par år. För att säkerställa att du som säljare stannar i bolaget är det vanligt att köpeskillingen delas upp så att en del av beloppet betalas först efter överenskommen tid. För en del säljare är det inte alls önskan om att få lämna som ligger bakom säljbeslutet, det finns exempel på entreprenörer som sålt sitt bolag och fortsatt arbeta på ledande positioner i många år.

Oavsett vilka dina motiv för att sälja är så finns det många fördelar med att välja en strategisk köpare, inte minst för de anställda som blir kvar.

– Ofta är det mycket attraktivt för företaget och de anställda att bli en del av ett större bolag. Till exempel kan man få tillgång till nya säljkanaler som kan skapa nya förutsättningar för bolaget att växa och nå ut med sina produkter till fler kunder.

Vilket pris du kan få för ditt bolag påverkas naturligtvis av en rad faktorer som exempelvis avkastningskrav, framtidsutsikter och finansieringsmöjligheter. Däremot är det en myt att strategiska köpare regelmässigt är beredda att betala överpriser när de ser synergieffekter hägra i framtiden. De vill i allmänhet helst själva dra nytta av dessa när de uppstår.

En annan myt om försäljningar till strategiska köpare är att varumärket försvinner, exempelvis genom att tas upp i en större kedja under ett mer känt modervarumärke.

– Det kan förstås vara på det sättet, men långt ifrån alltid. Många strategiska köpare har tvärtom en strategi att låta bolagen fortsatt verka under eget varumärke och låta synergierna växa fram på ett mer organiskt sätt.

En som sålt till strategisk köpare är Peter Hällström. Han startade 2010 ProOptix, ett företag som distribuerar fiberoptiska transceivers, fiberkablage, våglängdsutrustning, test- och mätinstrument samt kommunikationsutrustning för fibernätsmarknaden.

För att frigöra mer tid åt andra projekt anställde han efter några år en extern VD till bolaget, och efter tre raka år med bra resultat tyckte Peter att tiden var mogen att sälja och lämna helt. Han blev kontaktad av Valentum och insåg då att en extern partner var nödvändig – både för att hitta rätt säljare som var beredda att betala rätt pris, men också för att kunna hålla en tajt tidsplan.

– Det var ingen tvekan om att jag behövde hjälp med detta, och jag kände direkt ett stort förtroende för Valentum. Visserligen tyckte jag först att det kändes dyrt, men efter ett tag insåg jag att jag aldrig skulle kunna hitta alla dessa potentiella köpare själv. De hörde av sig till 50–60 företag, och jag hade inte ens vetat vilka de var, säger Peter Hällström.

Till slut valde Peter Hällström att sälja till Lifco, och idag har han helt lämnat ProOptix och funderar som bäst på vad nästa äventyr ska bli.

Gustaf Plyhm understryker vikten av att ha is i magen oavsett vilken situation man befinner sig i som säljare.

– Acceptera aldrig första budet, säger Gustaf Plyhm.

 

Frågor att ställa innan du väljer att sälja till en strategisk köpare:

  • Är ditt företags produkt något som behöver ett större sammanhang för att växa?
  • Är ditt ägande en begränsning för bolaget? Du kanske exempelvis saknar pengar för att göra nödvändiga investeringar.
  • Är det rätt tid att sälja – får du ut maximalt?

Kontakt

Gustaf Plyhm

Partner

gustaf.plyhm@valentum.se

+46 709 39 21 12

Om Valentum

Valentum är en nytänkande projektledare inom företagstransaktioner med fokus på försäljningar och förvärv av stora onoterade företag.

Vill du veta hur ditt företag står sig inför en potentiell försäljning?

Kontakta oss för att få en analys av ditt företag och marknad samt vilka möjligheter som finns inför en försäljning.