Från Luleå till världen – därför älskar investerarna Bastard Burgers

Tre år efter att Bastard Burgers öppnade i Luleå stod riskkapitalbolagen i kö för att få vara med i hamburgerkedjans internationella expansion. Valentum var Luleåföretagets rådgivare och när dammet hade lagt sig var det Equip Capital som till slut fick göra affären. Så här byggde fem killar från Luleå ett restaurangföretag som investerarna inte kunde motstå – och så valde de en partner att ta över världen med.

 

Det har nog inte undgått många att det börjar bli ganska trångt på den svenska hamburgermarknaden. De senaste åren har nya kedjor dykt upp från ingenstans, och tillsammans med de tre stora drakarna skulle man kunna tro att både marknaden och gästerna börjar bli mätta. Det är i den verkligheten som Bastard Burgers öppnar upp en restaurang i Luleå, och modigt nog drar slutsatsen att det finns utrymme för fler. Många fler.

– Vi skulle öppna en restaurang och göra Sveriges bästa burgare. Att bli en stor kedja fanns inte på kartan då. Men vi insåg ganska snart att vi ville öppna fler restauranger – och att vi kunde öppna fler restauranger, säger vd:n och medgrundaren Simon Wanler.

 

Lönsam skalbarhet och extern kompetens

Det är redan här som historien om Bastard Burgers tar en annan väg än många andra historier om restauratörer som väljer att expandera. Och skälet till det kanske är så enkelt som att grundarna inte ser sig själva som krögare – utan som entreprenörer.

– Jag har haft bolag tidigare, som expanderat utan att vi tagit höjd för vad det egentligen innebär att växa. Den här gången ville vi göra rätt från början. Så vi byggde en organisation och en struktur som kunde klara att vi skalade upp, och vi tog snabbt in extern kompetens i styrelsen, förklarar Simon Wanler.

Grundarna tar bland annat in Wilhelm Vintilescu som ny styrelseordförande. Efter att ha varit vd för O´Learys och sedan haft hand om sportbarkedjans internationella expansion hade han en klar bild av hur han ville att Bastard Burgers skulle växa. De skulle i snabb takt öppna 20-30 restauranger i egen regi och sedan ta in en partner för att kunna växa internationellt. Men att förverkliga en sådan plan är ju lättare sagt än gjort.

– Vi har följt den planen nästan ordagrant, och att vi lyckats beror på att vi redan från början hade en tydlig tillväxtstrategi. Våra enheter har varit lönsamma från start, vilket gett oss kassaflöde att öppna nästa restaurang – och så vidare. Den strukturen har gjort att vi inte behövt lämna något till slumpen.

 

Hitta RÄTT kapital

Den där dagen när de hade öppnat 29 restauranger kom snabbare än vad kanske någon hade trott. 29 restauranger med svarta siffror. Det var dags att söka kapital.

– Vi har väldigt höga ambitioner. Vi tror att vi kan bygga en global kedja, men har också enorm respekt för vad det innebär. Det är en trång bransch och vi vill arbeta snabbt. Därför behöver vi kapital, men framför allt rätt kapital. Med det menar jag en partner som gjort den här resan förut, och som delar våra värderingar och vår kärlek till – ja, hamburgare, säger Simon Wanler.

Den ursprungliga planen var att sköta processen internt, men ett möte med Valentum fick både grundare och styrelse att ändra sig.

– Kort sagt kan man väl säga att vi blev väldigt imponerande av hur de arbetar. Vi insåg att med Valentum som rådgivare skulle processen att sälja ett bolag, som ju är ganska påfrestande, bli så mycket lättare. Och vi hade rätt. De byggde pitchen om oss på ett otroligt sätt.

 

Att bygga ett case

Som rådgivare har Valentum hjälpt till att paketera och presentera Bastard Burgers ur ett investeringsperspektiv, vilket också inkluderar marknadsanalyser och konkurrenssituationen. Gustaf Plyhm på Valentum berättar att det blev tydligare och tydligare vilket fantastiskt företag Bastard Burgers var.

– Investerare letar ju så klart efter lönsamhet, skalbarhet och kvalitet. Det finns många hamburgerkedjor i Sverige som öppnat 5-8 restauranger, men Bastard Burgers har på kort tid lyckats öppna 30 stycken med bibehållen lönsamhet. Dessutom på vitt skilda platser – i storstäder, på mindre orter, på exklusiva lägen och i köpcenter. Det visar att affären håller för en större expansion.

Valentum kunde också med sitt breda nätverk nå ut till relevanta investerare och partners. Det har gjort stor skillnad, säger Simon Wanler.

– De nådde ut till mellan femtio och hundra intressenter i Sverige och internationellt, och visste vilka som skulle passa oss, våra värderingar och framtidsplaner. De har suttit med på vartenda möte och hjälpt oss att hitta både rätt prislapp och partner.

För, säger Simon, valet handlade inte bara om vem som betalade bäst.

– Absolut inte. Det här handlar om vem vi vill fortsätta vår resa med. Men att ha flera intresserade investerare gör däremot att vi får en bättre bild av vårt marknadsvärde.

 

Norge nästa

När dammet hade lagt sig, och alla möjliga alternativ hade stötts och blötts, föll valet på det norska riskkapitalbolaget Equip. Equip har tidigare i år köpt in sig i det svenska konceptet Holy Greens och har tidigare genomfört en expansionsresa med Espresso House. Med den kunskapen, och nytt kapital, blickar Simon framåt.

– Fokus ligger på Skandinavien i närtid och vi räknar med öppning i Norge under 2020. Sen vore det såklart jäkligt kul med en liten avstickare till NY. I USA finns det mängder av hamburgerbarer, men de flesta är antingen ren fast food eller mer fine dining. Jag tror att vi kan fylla ett behov emellan de två ytterligheterna.

 

Bastard Burgers – Fakta

Grundades: 2016

Omsättning: 228 miljoner kronor

Anställda: totalt cirka 400 anställda

Bäst säljande burgare: London

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontakt

Oscar Coster

Director

oscar.coster@valentum.se

+46 73 503 06 10

Om Valentum

Valentum är en nytänkande projektledare inom företagstransaktioner med fokus på försäljningar och förvärv av stora onoterade företag.

Vill du veta hur ditt företag står sig inför en potentiell försäljning?

Kontakta oss för att få en analys av ditt företag och marknad samt vilka möjligheter som finns inför en försäljning.