Därför är budet på ditt bolag sämre än du tror
Och hur kan Valentum vara så säkra på det? Svaret är enkelt – därför att det första budet näst intill aldrig är det bästa. Det räcker med att gå till sig själv – om du blir sugen på att köpa en sommarstuga, lägger du ditt maxbud direkt? Troligen inte, eller hur? Och visst, det är skillnad på ett företag och på en fastighet, men faktum är att företagsvärdering idag ofta är en gissningslek.
Visst är det smickrande att få ett bud på en verksamhet som man byggt upp, men det kan bli tråkiga följder av att följa sin första impuls att tacka ja. Valentums erfarenhet visar att det kan skilja 100 procent mellan det lägsta och det högsta budet vid en företagsförsäljning. Och du kan var helt säker på att det första budet du får inte är det högsta som går att få ut.
Så hur kan det komma sig att investerare räknar så olika trots att de har samma information att gå på? Svaret är att dagens företag i så hög grad bygger på idéer och personer. För 50 år sedan låg ett bolags värde i mycket högre grad i maskiner eller fabriker – fysiska saker som det var lätt att räkna på. Idag handlar värderingen nästan uteslutande om tron på bolagets framtid.
Och framtiden är subjektiv. Hur många produkter kommer kunden vilja köpa om fem år? Hur står sig min produkt jämfört med konkurrenterna om fem år? Hur ser den allmänna konjunkturen ut om fem år? Det finns inget rätt svar, och därför finns det inget sånt som en korrekt värdering.
Det finns också många fallgropar att se upp med för den som ger sig in i en process utan att se till att ha bra rådgivare. Många köpare kräver att du ska skriva på sekretessavtal och vill inte att du diskuterar affären med någon – det är ett klockrent tecken på att de lagt ett underbud. Du ska alltid förbehålla dig rätten att ta in råd för att kontrollera om priset är rimligt.
Det är också vanligt att köpare presenterar olika fantasifulla sätt att lägga upp affären – krångliga konstruktioner med preferensaktier eller olika tilläggsköpeskillingar. Vår erfarenhet är att alla såna upplägg är till för att få budet att verka bättre än det faktiskt är.
En annan risk med att nöja sig med ett bud kan uppstå en bra bit in i processen. Om affären är på över 100 msek kan du vara övertygad om att köparen kommer att dra igång en mycket omfattande undersökning av ditt företag och granska vartenda tecken. Om de sedan hittar något under Due Dilligence som gör att de vill sänka budet sitter du i ett dåligt förhandlingsläge; du har lagt massor med kraft och tid på en köpare och har inga andra att gå till.
Om du har fått ett bud på ditt företag, eller funderar på att sälja, har du allt att vinna på att kontakta oss!